De senaste dagarna har jag finkammat nätet på jakt efter det ultimata sättet att få ungarna peppade på programmering. Redan efter ett par enkla sökningar stod det klart att det knappast saknas möjligheter. Om något finns det så många tips på mer eller mindre barnvänliga programspråk och verktyg att det är svårt att veta var man ska börja.

En sajt som kan vara en bra startpunkt är Happy Nerds, en länksamling med gott om alternativ för både Windows-, Mac- och Linuxanvändare. Det har förstås också skrivits en lång rad artiklar och bloggposter i ämnet barn och programmering. Den här och den här hör till de mest läsvärda, tycker jag.

Ett språk som det ibland tipsas om, och som jag har testat tidigare, är Small Basic. Det har onekligen sina fördelar: det är väldigt enkelt och innehåller kraftfulla grafikfunktioner. Med andra ord är det lätt att få till ett program som impar på kidsen. Men, å andra sidan, eftersom det är Microsoft som ligger bakom Small Basic så finns det bara för Windows. Och jag vill inte knyta ungarna till en specifik plattform. (Vem vet, någon gång kanske jag uppgraderar min gamla Dell till en Macbook Air…)

Påfallande många tipsar om Scratch, som är ett visuellt programspråk – i stället för vanlig kod består programmen av grafiska ”legobitar”. Ingen krånglig syntax att snubbla på, inga semikolon som måste vara på precis rätt ställe osv. Det finns en rad andra, liknande verktyg, i gränslandet mellan programspråk och spel, som syftar till att vänja barnen vid själva programmeringsprocessen och motivera dem att lära vidare. Ett av dem är Microsofts Kodu Game Lab, men det går bort av samma skäl som Small Basic.

Och även om Scratch verkar lovande så ser jag en stor fördel med att låta ungarna börja direkt med ett ”riktigt” programspråk: när de väl har tagit sig över tröskeln och lärt sig grunderna så finns det ingen bortre gräns.

Mitt intryck av Logo är att det är barnsligt i överkant. C++, som jag alltså själv håller på och lär mig, känns dock alldeles för krångligt, och detsamma gäller nog Java. I stället lutar jag just nu kraftigt åt ett annat alternativ. Mer om det i nästa inlägg.

/Mats

