Vet ni vad? Jag har gått och blivit rejält förtjust i en alldeles ny bekantskap – programspråket Ruby. Uppfödd på Basic som jag är föll jag pladask för Rubys enkla, rena syntax. Titta bara hur man kan göra för att skriva ut en textsträng tio gånger om:

puts "Skitlätt!" * 10

Nu drog ni efter andan av hänförelse, visst?

Ruby skapades av japanen Yukihiro Matsumoto, släpptes 1995 och är i dag ett av de tio mest använda programspråken i världen. Exempelvis har jag sett flera uppgifter om att Twitter byggdes med Ruby, åtminstone från början.

Matsumoto, som i programmerarkretsar kort och gott kallas för ”Matz” (!), ska ha sagt något i stil med att Ruby ser väldigt enkelt ut, men är väldigt komplext på insidan. Och det är precis ett sådant språk som jag har sökt efter.

För den som vill lära sig Ruby finns det gott om gratismaterial på nätet, i form av tutorials som denna och till och med hela böcker. Men det bästa av allt är att det finns flera sajter och program som låter barn bekanta sig med språket på ett lekfullt sätt!

Jag har provat Hackety Hack och Kids Ruby lite grann. Det är två snarlika, barnanpassade utvecklingsverktyg där programmen både skrivs och körs. De innehåller snabbkurser i Ruby och, om jag fattat rätt, en hel del färdiga metoder för exempelvis grafikhantering. Mina egna telningar ska få prova Kids Ruby, har jag bestämt (helt enkelt eftersom installationen av Hackety Hack strulade en del).

Nu ska jag leka med Ruby ett tag, och förbereda en lagom svår första ”lektion” för ungarna. Tills nästa gång får ni gärna komma med tips, tillrop och inspel i kommentarsfältet eller på mejlen.

/Mats

