Så har jag låtit ungarna bekanta sig med Kids Ruby lite grann. Utfallet av detta första försök får nog beskrivas som lovande. De fick sig i alla fall ett gott skratt.

Kids Ruby laddas ner och installeras på den egna datorn, och är en miljö där man både skriver och kör sina program. Det påminner med andra ord om ett ”riktigt” programutvecklingsverktyg (IDE), men eftersom det ska kunna användas av barn är det förstås rejält avskalat och förenklat.

Då knappar, instruktioner och hjälpavsnitt är på engelska är nog mina barn (sju och nio) aningen för små för att på egen hand kunna utforska Kids Ruby, åtminstone innan de har blivit lite varmare i kläderna. Den här gången skrev jag in själva programmen. Vi började med dessa enkla rader:

ask "Vad heter du?"
alert "Vilket fint namn!"

Möjligen kommer det inte som en överraskning att programmet resulterar i följande utskrift:

Det här programmet byggde vi sedan ut, med variabler och villkorssatser. Ungarna – förutom mina egna barn var deras åttaårige kompis med – turades om med inmatningen. Sedan fick de själva bestämma vad datorn skulle fråga och svara. Jag ska inte gå närmare in på det, men därefter dröjde det inte länge innan ”lektionen” urartade…

Men att de har roligt är ju en förutsättning för att de ska vilja lära sig mer. Och det var kul att se att den typ av program som jag själv roade mig med för snart 30 år sedan går hem även hos nutida barn.

Nästa steg blir nog att låta dem skriva in och modifiera programmen själva. Ja, och så är framför allt sjuåringen peppad på att bygga en egen hemsida. Fortsättning följer!

/Mats