Att det kan finnas en poäng med att låta ungarna börja direkt med ett riktigt programspråk, det har jag konstaterat i ett tidigare inlägg. Och som trogna läsare vet har jag identifierat Ruby som ett lämpligt nybörjarspråk. Men det går inte att komma ifrån att det kan vara svårt, i synnerhet för mindre barn, att lära sig skriva satserna på rätt sätt, stava till konstiga kommandon, sätta olika märkliga tecken på rätt ställen osv. Då kan Scratch vara ett bra alternativ.

Liksom Kids Ruby är Scratch en miljö där man både sätter ihop och kör sina program, det vill säga ett slags enkelt programutvecklingsverktyg. Den stora skillnaden är att man inte skriver programmen i Scratch – i stället ”pusslar” man ihop bitar med mer eller mindre färdig kod. Så här kan ett skript (en programsnutt) i Scratch se ut:

Programmet i fråga får en bild av en katt (eller något annat) att röra sig fram och tillbaka på skärmen, till ett mäktigt (nåja) trumbeat. Som ni ser är själva koden på svenska, och att Scratch finns i en svensk version är en stor konkurrensfördel gentemot många andra, liknande hjälpmedel. På Youtube ligger dessutom flera instruktionsvideor som är på svenska, här är ett exempel, och här finns en hel svenskspråkig sajt om Scratchprogrammering.

Med Scratch kan man relativt enkelt skapa grafik, animationer, musik och spel och den som vill kan ladda upp sina färdiga program på Scratchs webbplats. Mitt eget första intryck av Scratch var att miljön var lite rörig, men tack vare den här guiden (pdf) var jag snart igång. Och när jag lät sju- och nioåringen leka med Scratch på egen hand dröjde det inte länge innan tidigare nämnda katt både roterade, jamade och ropade hej.

Förutom att det är förbaskat kul ser jag flera fördelar med att använda Scratch som en introduktion till kodande: Barnen lär sig att tänka programmering, får en förståelse för själva utvecklingsprocessen, får ett hum om villkorssatser, loopar etc. Och det där har de förstås stor nytta av om och när de tar sig an ett annat språk.

Barnen och barnen, förresten. Såvitt känt finns ingen åldersgräns, och jag kan själv intyga att även en 37-åring kan ha glädje av Scratch. Prova du också!

/Mats

