Jag har skapat mitt allra första spel i Scratch! Verket i fråga är en skamlös rip-off på det klassiska arkad- och tv-spelet Pong. Trots att Pong är ett av världshistoriens allra enklaste spel, och trots att jag har förenklat det ytterligare (bl a saknas den basala funktionen poängräkning), så fick jag klura en hel del innan spelet funkade som jag ville.

Eftersom det redan ligger massor av Pong-varianter – varav de flesta är betydligt mer sofistikerade än min – på Scratchs sajt så har jag inte brytt mig om att ladda upp min version. Men jag kan bjuda på en bild:

Ungarna då? Åh, de är sedan länge klara med sina första alster. Nioåringen har gjort ett spel där en liten djävul försöker undkomma två virvlande basebollar och sjuåringen ett där en flicka jagas av en hund. Båda är kraftigt influerade av spelet Snöbollskrig, vars skapare här berättar hur hon har gjort.

Just det här att snegla på andra är ett bra sätt att komma igång med Scratch, tycker jag. Förutom att titta på Youtube-filmer kan man ladda ner projekt från Scratchs webbplats och studera den bakomliggande koden. Dessutom följer mängder av exempelprogram med när man installerar själva utvecklingsverktyget.

Och så kan man förstås hämta inspiration genom att spela andra Scratchspel. Själv börjar jag, efter att ha testat det här spelet, fundera: Är inte ännu en version av Pac-Man precis vad världen behöver? Jo, så tror jag bestämt att det är.

/Mats

