Jag har inte knackat HTML sedan åren kring millennieskiftet. Men nu har det blivit dags igen. Jag har nämligen lovat ungarna att jag ska hjälpa dem att bygga varsin hemsida. Och vi ska varken använda färdiga templates (layoutmallar) eller hjälpmedel som Dreamweaver/NVU – vi ska bygga dem ”för hand”, med HTML och CSS. Varför? Jo, jag vill att barnen ska få ett hum om hur webbplatser ser ut under ytan.

Vi ska, har jag tänkt, utgå från denna extremt enkla HTML-mall (klicka för större bild):

När ungarna har fyllt sina sidor med text ska vi först lägga till bilder och sedan fixa till utseendet med CSS-kod i separata stylesheets (formatmallar). Resultatet ska bli enkla ”profilsidor” som sedan, om de så önskar, kan byggas ut med fler sidor, menyer etc. Just webbdesign är inte min starkaste sida, men jag hoppas att de ska bli hyfsat snygga.

Jag har som sagt använt HTML tidigare. Men för att fräscha upp minnet, och få lite kläm på CSS, har jag plöjt HTML och CSS-boken av Rolf Staflin. Det är en lättbegriplig bok som verkligen börjar från grunden, och som jag härmed rekommenderar varmt om du själv vill lära dig att bygga webbsidor.

Själv har jag konton på både Twitter och Facebook, och jag känner väl inte direkt något behov av en egen hemsida. Men det är inte utan att jag, medan jag har förberett ungarnas sajter, har blivit lite sugen på att bygga en, bara för skojs skull. Något ska man ju ha sin domän till…

/Mats

