Hur det går med ungarnas hemsidor? Tackar som frågar. Vi har, på en dryg vecka, kommit en bra bit på väg. Man kan säga att grunderna är lagda, väggar och tak är på plats och fasaderna är målade. Ja, vi har – för att fortsätta liknelsen med husbyggen – till och med inrett respektive farstu. Med andra ord: de har numera varsin startsida med bild, kort presentationstext och meny. Nu återstår bara att fylla resten av ”rummen” med innehåll. Så här ser sidorna ut:

Besök dem gärna på rorbecker.com/selma och rorbecker.com/svante och, om du är nyfiken på hur vi har gjort, kika på källkoden (högerklicka och välj ”Visa källkod” eller liknande alternativ). Det som kanske kan vara särskilt intressant för andra ovana hemsidesbyggare är de CSS-filer, stylesheets/formatmallar,  som styr hur sidorna ser ut (selmastil.css respektive svantestil.css). Och då tänker jag framför allt på de så kallade typsnittsdefinitionerna (de stycken som inleds med ”@font-face”).

De typsnitt som används på sidorna – Colaborate respektive Komika Axis (rubriker) och Droid Sans (vanlig text, menyer) – är hämtade från Font Squirrel, en fantastisk liten sajt där jag har tillbringat mycket tid på sistone. Genom att ladda ner typsnitten, lägga filerna i samma katalog som hemsidan och deklarera i formatmallen att just dessa ska användas får man full kontroll över hur texten visas för användaren (även om hen inte har typsnitten i fråga på sin egen dator).

Jag hade inga problem med att få det här att funka i webbläsarna Firefox, Safari och Chrome. Med Explorer var det betydligt knöligare. Till slut gav jag upp försöken att själv klura ut hur jag skulle göra, och kopierade typsnittsdefinitionerna från Font Squirrels exempelfiler. Då gick det.

Nog om typsnitt. I förra inlägget antydde jag att jag kanske skulle bygga en hemsida åt mig själv också. Och jo, så blev det. I mitt fall är ”huset” helt klart (även om det, med tanke på den korta byggtiden, kanske ska betraktas som något av ett fuskbygge). Adressen är rorbecker.com/mats. Titta gärna förbi!

/Mats

