Sedan en tid håller jag på att bekanta mig med programspråket Ruby. Ni som har läst det här, tidigare inlägget om Ruby vet att starka känslor uppstod redan vid första ögonkastet. Och jag blir bara mer och mer charmad ju mer jag lär mig. Det finns en rad skäl till det:

  • Ruby är enkelt att förstå, och det är relativt lätt att lära sig grunderna i språket.
  • Ruby är ett väldigt tillåtande programspråk – man kan skriva satser på lite olika sätt, behöver inte avsluta rader med ett visst tecken, en och samma array kan innehålla flera olika datatyper, för många metoder finns flera synonymer osv.
  • Ruby har väldigt smidiga och kraftfulla metoder för exempelvis filhantering och hantering av textsträngar.

Listan skulle kunna göras mycket längre, men jag nöjer mig med några av de särdrag som jag tycker gör Ruby till ett bra nybörjarspråk.

Det finns förstås också nackdelar. Sett ur ett (svenskt) nybörjarperspektiv är en av dessa att dokumentationen och nästan all litteratur om Ruby är skriven på utländska språk, främst engelska. Men det finns åtminstone en bok tillgänglig på svenska: Programmering i Ruby av Erik Lindblad.

Enligt författaren själv är boken lämplig även för den som inte har några som helst kunskaper i programmering. Det stämmer nog när det gäller många av bokens avsnitt. Men åtminstone vissa delar torde vara ganska svårgenomträngliga om man är helt obekant med en del grundläggande begrepp. Jag kan också ha lite svårt för det högtravande akademikerspråk som Lindblad emellanåt använder sig av. Varför krångla till det, liksom?

Hur som helst kan jag rekommendera Programmering i Ruby. Den ger en bred och bra introduktion till språket och till objektorienterad programmering i allmänhet. De många och långa faktarutorna med olika metoder etc gör den också lämplig som referenslitteratur. Dessutom finns den som e-bok hos både Dito och Adlibris – därmed kan man ha den i datorn, omedelbart tillgänglig under programmeringen.

Och så är det ju, som sagt, den enda boken om Ruby på svenska (i alla fall den enda som jag har lyckats hitta). Med tanke på att Ruby numera ligger på programspråkens tio-i-topp borde det finnas plats för fler.

/Mats

