Jag har i ett par tidigare bloggposter skrivit om Kids Ruby, som är ett användbart verktyg för barn som vill lära sig att programmera. Men jag är inte helt nöjd med applikationen. Den är lite buggig, saknar stöd för svenska bokstäver och finns inte i en svensk version, vilket innebär att menyer och hjälpinformation är på engelska. Så nu tänkte jag, i två separata inlägg, introducera ”riktiga” Ruby för er som inte är bekanta med detta eleganta programspråk.

Att komma igång med Ruby är enkelt och går snabbt om man bara vet hur man gör. Det första du behöver göra är att ladda ner och installera Ruby, det vill säga den så kallade programtolken och tillhörande mjukvara, på din dator. Här hittar du all information du behöver. Själv använde jag installeraren för Windows som finns här. Kör du med Mac kan hända att Ruby redan är installerat.

När Ruby väl är på plats i datorn behöver du något att skriva själva programmen i – en texteditor. Om du inte nöjer dig med Anteckningar/Notepad (eller Macens Textredigerare), vill säga. Jag kör med Notepad++ som är en något mer sofistikerad editor och som du kan ladda ner gratis här.

Klar med stegen ovan? Då är det dags att skriva första programmet. Öppna ett nytt dokument i editorn och skriv in följande kod:

10.times do
puts "Hejsan världen!"
end

Spara sedan filen som ”hejsan.rb”, förslagsvis i katalogen ”Mina dokument” eller motsvarande. Här finns ett par fallgropar att se upp för. Om du använder Anteckningar ska du under ”Spara som” se till att välja ”Filformat: Alla filer” och ”Kodning: UTF-8”. Annars får filen ett felaktigt namn, och dessutom kommer Rubytolken inte att förstå den svenska bokstaven ”ä” i ”Hejsan världen!”, vilket resulterar i ett felmeddelande. I Notepad++ bockar du för ”Koda i UTF-8” under ”Format” och väljer filformat ”Ruby file” när du sparar. Du kan också ändra detta under ”Inställningar” => ”Nytt dokument”, så slipper du göra det mer än en gång.

När filen väl är sparad är det dags att köra programmet och det kan du göra via Rubys kommandoprompt. I Windows går du in i startmenyn och väljer ”Start Command Prompt with Ruby” (Macanvändare klarar sig förhoppningsvis på egen hand här…). Se till att aktuell arbetskatalog  är den katalog som ditt Rubyprogram är sparat i (i mitt fall ”C:\Users\Mats\Mina dokument”). Ändra arbetskatalog med kommandot ”cd” (change directory), t ex ”cd Mina dokument” eller ”cd/” för att komma till rotkatalogen.

Står du i rätt katalog? Bra. Starta då programmet genom att vid prompten skriva ”ruby hejsan.rb” följt av return. Om allt fungerar får du följande utskrift:

hejsan

Sådär. Nu är du igång och redo att börja koda på allvar!

I nästa inlägg tänker jag tipsa om hur du kan göra dina egna spel med Ruby. Tills dess: Varför inte kika lite i ”The Book of Ruby” som följer med när man installerar Ruby och som därmed förmodligen ligger som pdf-fil på din dator (annars hittar du den här, nästan längst ner på sidan)? Eller, om du som jag föredrar att läsa på svenska, låna/köp ”Programmering i Ruby” som jag tipsade om i förra blogginlägget.

/Mats

