Ni som har följt den här bloggen sedan starten kanske minns att jag vid några tillfällen har gnällt lite på att Kids Ruby, ett verktyg för barn som vill lära sig att programmera, inte finns i en svensk version. Att knappar och menyer är på engelska (alternativt spanska, franska eller japanska) är inget större problem, det tror jag att barn i Sverige överlag kan hantera. Men de lektioner som steg för steg lär barnen grunderna i programspråket Ruby, hur man gör spel och skapar grafik skulle behöva vara på svenska, tycker jag.

Men nu är det färdiggnällt. Häromkvällen började jag i stället att jobba på en svensk översättning, och numera ingår jag i Kids Rubys översättargrupp. Än så länge finns bara en svensk startsida (se bild nedan) och det är svårt att uppskatta hur lång tid arbetet kommer att ta. Men en sak är säker: ju fler som hjälper till, desto fortare går det. Om du liksom jag tycker att barn ska ges möjlighet att prova på datorprogrammering, kan grunderna (åtminstone) i Ruby och vill vara med och översätta är det bara att hojta till, antingen i kommentarsfältet nedan eller på Twitter.

kidsruby

Vill du veta mer om Kids Ruby? I det här inlägget har jag skrivit mer om verktyget, och om hur det gick när mina egna barn testade det för första gången.

/Mats

