Ni som har besökt den här bloggen mer än en gång har förmodligen märkt att jag under en period har varit rejält insnöad på Ruby. Och även om jag nu tycker att jag behärskar grunderna så finns det oerhört mycket kvar att utforska i Rubyvärlden. När det till exempel gäller det stora området webbapplikationer, och ramverk som Ruby on Rails och Sinatra, har jag bara skrapat lite på ytan.

Ändå har jag nu tänkt göra ett allvarligt försök att lära mig ytterligare ett nytt programspråk. Och det blir inte C++, som jag började känna lite på när jag i fjol återupptog programmeringen efter ett uppehåll på nästan två decennier, utan Javascript. En av orsakerna är att jag ofta stöter på Javascript när jag kikar på andras program, och försöker förstå hur de fungerar. Ett annat tungt vägande skäl är helt enkelt att det verkar lätt att komma igång och göra roliga saker, som grafik och spel, med Javascript.

Till att börja med tänker jag genomgå den här webbkursen om Javascript på Codecademy. Jag gillade Codecademys Rubykurs skarpt och är överhuvudtaget förtjust i modellen med interaktiva kurser. Jag ska också plöja Eloquent Javascript av Marijn Haverbeke, en gratis e-bok som du hittar här. Tips på andra bra tutorials och böcker om grunderna i Javascript mottages tacksamt (kommentera nedan eller skriv till mig på Twitter).

Barnen då? Jag kanske har fel, men jag tror inte att de är riktigt mogna för att programmera i Javascript i någon större utsträckning. Nioåringen har precis börjat bekanta sig med Ruby, som för mig känns betydligt lättare att förstå och mer intuitivt. Helst använder han dock, precis som sjuåriga dottern, fortfarande Scratch. Men visst ska jag försöka involvera dem åtminstone lite grann i mina Javascript-experiment, och då tänker jag ta hjälp av två andra böcker.

DSC_0743

Den första har jag redan läst en hel del i. Den heter Spelprogrammering.nu och är skriven av Mikael Tylmad och Pontus Walck (bild ovan). Jag tycker att de tar sig an ämnet på ett bra sätt – utgångspunkten är att det ska vara roligt att koda redan från början. Det betyder inte att de väjer för de svåra bitarna. Boken innehåller matnyttiga avsnitt om såväl objektorientering som programmering och matematik/fysik. På webbplatsen spelprogrammering.nu hittar du alla exempel från boken och annan bra information.

Den andra boken som jag ska använda för att försöka imponera på ungarna heter 3D Game Programming for Kids och är skriven av Chris Strom. Boken, som kan köpas här, är än så länge bara släppt i betaversion – den är med andra ord inte riktigt klar. I priset (24 dollar för e-boken) ingår dock även slutversionen. Jag har bara bläddrat lite i boken, men den verkar lovande.

Det faktum att jag nu ska grotta ner mig i Javascripts värld kommer förmodligen att innebära en bloggpaus på några veckor. Men jag räknar med att blogga igen innan våren är här. Hej!

/Mats

