Hittills när jag har skrivit om barn och programmering så har det mest handlat om Ruby och Scratch, som jag tycker är två bra vägar in i kodandets värld för barn och unga. Men självklart kan i synnerhet yngre barn behöva en lite ”snällare” och mer lekfull introduktion till programmering. Som tur är finns det gott om bra alternativ som ger en sådan mjukstart – i form av spel.

Nedan listar jag en handfull spel för olika plattformar som alla fungerar som små grundkurser i programmering, i så måtto att de ger en förståelse för vad programmering innebär och för grundläggande koncept som loopar, villkorssatser och funktioner. Alla de här ”programmeringsspelen” går ut på att sätta ihop serier av instruktioner – algoritmer – som löser olika problem. I en del av spelen kan de inledande uppgifterna te sig nästan löjligt enkla. Men svårighetsgraden ökas gradvis och snart får man (i alla fall jag) tänka till rejält för att hitta lösningarna. Jag skulle tro att de flesta barn behöver en hel del hjälp under spelandet, om inte annat med att översätta instruktionerna – samtliga omnämnda spel är tyvärr på engelska.

1. Move the Turtle (Iphone/Ipad)

Sedan slutet av 1960-talet, då programspråket Logo lanserades, har otaliga nybörjarprogrammerare ägnat sig åt att skapa grafik genom att skicka kommandon till en liten sköldpadda på skärmen. Traditionen med turtle-grafik, eller sköldpaddsgrafik om man så vill, lär leva vidare länge till – inte minst tack vare appen Move the Turtle. Spelet innehåller tre ”kapitel” med vardera nio uppgifter, där man förutom att få sköldpaddan att rita och/eller förflytta sig på olika sätt ska samla glimrande diamanter. Det finns också ett ”compose”-läge där man kan koda fritt och gott om färdiga programexempel att studera. Appen kostar, i skrivande stund, 22 kronor.

2. Cargo-Bot (Ipad)

I Cargo-Bot är det i stället för en sköldpadda en industrirobot som ska programmeras, så att den placerar lådor på olika sätt. Och det är både roligare och svårare än vad man kan tro. Spelet, som är gratis, har fem olika nivåer (från ”easy” till ”impossible”) med sex ”banor” på varje. Men jag vill verkligen rekommendera att ni börjar med lektionerna under ”Tutorials”. En lite kul grej är att Cargo-Bot inte bara spelas på utan även har kodats på Ipad, med hjälp av appen Codea.

3. Cato’s Hike (Iphone/Ipad)

Storyn i Cato’s Hike är att en liten pojke – Cato – har råkat hitta en portal till en annan värld. I spelet ska du hjälpa antingen honom eller en flickfigur att utforska den nya världen, som bland annat befolkas av jättelika (men, vad det verkar, snälla) skalbaggar, och att samla stjärnor och hjärtan. Appen kostar 22 kronor, har 60 banor och 12 tutorials – och dessutom funktioner för att skapa och dela med sig av egna banor.

4. Light-Bot (webb/Android)

I Light-Bot ska du få en gullig liten robot att hitta rätt väg och tända lampor på banor som består av, typ, cementblock. Spelet är gratis och kan spelas direkt i webbläsaren (kräver Flash) samt på surfplattor och mobiler med Android. Light-Bot blir du inte klar med i första taget – det finns tusentals banor och merparten har skapats av andra spelare. Och när du har tröttnat på dem kan du bygga egna. Det finns ett snarlikt spel för Iphone/Ipad som heter Robo Logic. Vem som har plagierat vem (eller om båda utvecklarna har plagierat någon annan) vågar jag inte säga.

5. Robozzle (diverse plattformar)

Kan du gissa vad det är man ska styra i Robozzle? Japp – ännu en robot. Fast den här roboten ser kanske mer ut som ett litet rymdskepp. Den ska i alla fall programmeras så att den samlar in samtliga stjärnor på de olika banorna, utan att lämna de färgade brickorna. Det här kan vara riktigt klurigt, och Robozzle har nog en lite äldre målgrupp än övriga spel i sammanställningen. Men åtminstone de enklaste banorna bör passa ungar som gillar problemlösning av det här slaget. Liksom i Light-Bot finns det flera tusen banor tillgängliga och när du har klarat av 40 stycken kan du bygga egna. Robozzle är gratis och kan spelas online (kräver Silverlight), på Androidenheter, Iphone, Windowsmobiler och Kindle Fire.

Sådär. Spelen ovan är de i genren som jag och mina två äldsta barn (snart åtta respektive tio år) har testat och gillar. Jag hoppas att de ska hålla er läsare sysselsatta åtminstone under påskhelgen. Men det finns förstås fler spel av det här slaget. Har jag missat ditt eget favorit-kodspel? Tipsa gärna i kommentarsfältet!

Till sist vill jag bara nämna att egentligen behöver man varken dator, surfplatta eller mobil för att låta ungarna prova på programmering under lekfulla former.  Om det blir för mycket skärmtid kan man alltid gå över till den här smått genialiska robotleken.

Ha så kul, och glad påsk!

/Mats

Annonser