Vet ni vad jag upptäckte i höstas, då jag började söka efter olika sätt att inviga mina två äldsta barn i programmeringens värld? Jo, att information om programmering som är på svenska och vänder sig till barn och ungdomar i högsta grad är en bristvara. Det tycker jag att vi måste försöka ändra på.

För att dra ett litet strå till stacken har jag skrivit en tutorial, handledning, om hur man skapar ett spel i Ruby med hjälp av spelbiblioteket Gosu. Min förhoppning är att barn i, säg, mellanstadieåldern och uppåt ska kunna använda den. Men även vuxna nybörjare kan säkert lära sig ett och annat av de tio lektionerna, så titta gärna in på den sajt som jag har byggt för ändamålet: rorbecker.com/spelskola/

Jag har hämtat mycket inspiration och kunskap från befintliga, engelskspråkiga tutorials, framför allt den som är ”inbyggd” i verktyget Kids Ruby och den som ligger här. En bild på det spel som steg för steg skapas – Asteroid Storm – ligger nedan. Någon kanske uppfattar en liten blinkning till min barndoms favoritspel Uridium?

spel

Jag har redan fått en hel del feedback och hjälp. Men eftersom jag vill att handledningen ska bli så bra som möjligt så tar jag tacksamt emot ytterligare synpunkter på den. Så hör gärna av er, antingen i kommentarsfältet eller på Twitter!

/Mats

PS. Om du undrar hur det går med den svenska översättningen av Kids Ruby så är den klar sedan länge. Men tyvärr vet jag inte när en svensk version kommer att finnas tillgänglig.

