Så, nu har jag gjort det, något år efter de verkliga entusiasterna: hoppat på Raspberry Pi-tåget. Jag har länge gått och funderat på vad man egentligen kan göra med den där lilla enkortsdatorn, och till slut blev nyfikenheten för stor. Om inte annat får jag, för en relativt ringa penning, bekanta mig med Linux-världen. Och så får ungarna en leksak som kanske kan stimulera deras intresse för datorer och programmering.

Jag beställde den utrustning jag behövde – det kretskort som är själva datorn, skal, minneskort, strömadapter, tangentbord och HDMI-kabel – från den svenska återförsäljaren MyPi. Totalkostnad, inklusive frakt och moms: 958 kronor. Ett par dagar senare hade jag grejerna hemma på köksbordet:

DSC_0976

Och efter ytterligare en liten stund var allt monterat och klart:

DSC_0979

Att få igång den lilla burken gick också smidigt, det var bara att följa anvisningarna i den här snabbstart-guiden (pdf). Men sedan började problemen. Hur skulle jag göra för att ändra olika inställningar? Installera program? Jag lyckades inte ens hitta något alternativ för att stänga av datorn (det slutade med att jag ryckte ut sladden).

Det tog mig ett par dagar att övervinna de där hindren och bli vän med min Raspberry Pi. Erfarenheterna mynnade ut i ett antal tips som följer nedan. Kanske kan de vara till nytta för andra som har köpt/vill köpa en Pi, men som saknar erfarenhet av Linux. De handlar dels om själva användandet, dels om hur man som nybörjare kommer igång med programmering på Pi:en.

1. Ändra till svenskt tangentbord

Det första problemet jag ställdes inför var att Raspberry Pi i defaultläget använder brittisk tangentbordslayout, vilket gör det svårt att hitta olika skiljetecken (och omöjligt att skriva å, ä och ö). Att ändra denna inställning via skrivbordsmiljön låter sig inte göras. I stället får man använda den så kallade terminalen, på det här viset:

  • Öppna ett terminalfönster genom att dubbelklicka på ikonen LXTerminal (eller logga ut från skrivbordet med knappen längst ner till höger).
  • Skriv sudo nano /etc/default/keyboard följt av return (du får fram snedstrecket genom att trycka minus/bindestreck). Detta kommando öppnar konfigurationsfilen för tangentbordet i texteditorn Nano.
  • Använd piltangenterna för att gå till den rad som börjar med XKBLAYOUT och ändra de två bokstäverna mellan citattecknen från gb till se.
  • Tryck ctrl + x för att avsluta, ”y” för att genomföra ändringarna och return för att spara filen.
  • Starta till sist om datorn med kommandot sudo reboot (eller den längre varianten sudo shutdown -r now). Klart!

(Ett annat, i mitt tycke lite krångligare, sätt att ändra tangentbordsinställningarna är att använda kommandot sudo dpkg-reconfigure keyboard-configuration.)

2. Stänga av datorn

Om man ska lita på på Raspberry Pi:s egen FAQ-sida så gjorde jag helt rätt när jag drog ut sladden. Men det kändes inte bra i magen. Nog borde väl till exempel minneskortet kunna ta skada? Nej, en bättre lösning torde vara att öppna terminalen och ge kommandot sudo halt (eller sudo shutdown -h now). Efter några sekunder är datorn avstängd. Hur man startar om den? Jo, man drar ur kontakten och sätter i den igen.

3. Installera Minecraft

Sonens (och mitt) favoritspel Minecraft finns i en gratisversion för Raspberry Pi, och att installera det var en självklarhet. Men trots att jag följde anvisningarna på Pi-versionens webbplats till punkt och pricka fick jag inte spelet att starta.  Om du råkar ut för samma sak, prova det här (sedan du laddat ner spelet och packat upp det med tar-kommandot):

  • Öppna terminalen och förflytta dig till spelets katalog med kommandot cd mcpi.
  • Skriv sudo chmod +x minecraft-pi följt av return. Detta kommando gör så att filen ”minecraft-pi” blir körbar.
  • Starta spelet genom att skriva ./minecraft-pi.

Lösningen hittade jag på den här bloggen, där man också kan lära sig att skapa en genväg för Minecraft på Pi:ens skrivbord.

4. Använda terminalen

När problemen ovan var lösta hade jag insett det: om jag ska få användning för min Pi måste jag lära mig mer om hur man använder Linux-terminalen. En bra, första introduktion till terminalen ges i Pi-manualen som du kan ladda ner här (pdf). För vidare studier rekommenderas denna handledning. Och om den ger mersmak och du vill ha ytterligare fördjupning kanske gratisboken ”The Linux Command Line” på 522 sidor, av samme skribent, kan vara något?

5. Komma igång med Python

Förutom Scratch – som jag har skrivit om i flera tidigare blogginlägg – får du programspråket Python ”på köpet” när du installerar operativsystemet Raspbian på din Pi. Jag är själv bara ytligt bekant med Python, men jag har stött på ett antal böcker och tutorials som verkar bra. Tredje kapitlet i Pi-manualen handlar om Python och kan vara en lämplig startpunkt. I slutet av kapitlet finns en lista med länkar till ytterligare resurser. ”Snake Wrangling for Kids” är en gratisbok om Python som vänder sig till barn och som finns tillgänglig här. På spelbiblioteket Pygames webbplats finns länkar till ett stort antal e-böcker och tutorials. Och så har Codecademy förstås en Python-kurs som du hittar här.

6. Installera Kids Ruby

Python i all ära – ni som följer den här bloggen vet att jag är en varm anhängare av Ruby, som enligt min mening är ett bra nybörjarspråk för både barn och vuxna. Ett enkelt sätt att snabbt komma igång med Ruby-programmering på Pi:en är att ladda ner och installera verktyget Kids Ruby. Tyvärr saknas anvisningar för installation på Raspberry Pi på Kids Rubys hemsida, men om du gör så här så ska det funka:

  • Ladda ner installeraren för Raspberry Pi från Kids Rubys webbplats.
  • Öppna sedan terminalen och ge kommandot sudo dpkg -i kidsruby-1.3.2-armv6l.deb.
  • När programmet väl är uppackat går det att köra från skrivbordets start-meny (knappen längst ner till vänster).

Tyvärr verkar spelbiblioteket Gosu, Rubyvärldens motsvarighet till Pygame, än så länge inte funka på Raspbian. Men man kan göra mycket annat kul med Kids Ruby, skapa sköldpaddsgrafik till exempel. Kolla in hjälpavsnitten för inspiration (de är på engelska, men en svensk översättning blir förhoppningsvis tillgänglig snart)!

Sådär, det var allt som jag hittills har lärt mig om Linux och Raspberry Pi. För ytterligare nybörjarhjälp hänvisas till den här guiden och till forumen på Raspberry Pi:s webbplats. En annan sajt där man som nybörjare kan lära sig ett och annat är Raspberry Connect. Lycka till! Och om du hittar på något kul med din Pi – tipsa gärna i kommentarsfältet!

/Mats

