Tänkte bara kort berätta att jag har kompletterat min handledning för barn/unga (och andra nybörjare) som vill lära sig att koda spel i Ruby med ett par små videofilmer (som jag utan framgång har försökt bädda in i blogginlägget…).

I videorna beskriver jag hur man laddar ner och installerar verktyget Kids Ruby och hur man skapar ett spelfönster med Ruby och spelbiblioteket Gosu. Jag går inte på djupet i filmerna, utan de är tänkta att användas tillsammans med de skriftliga instruktionerna. Tanken är att nybörjare som har svårt att komma igång ska få ytterligare lite hjälp på traven. Eventuellt gör jag videoversioner av fler lektioner.

Förresten: Det lilla rymdspel som skapas i spelskolan ligger numera på Github. Kom gärna med förslag på tillägg/förbättringar. En extralektion om ljudeffekter är redan på gång.

/Mats

