Jag bryter de senaste månadernas bloggtystnad för ett viktigt meddelande: Den svenska versionen av Kids Ruby, det på denna blogg omtjatade verktyget för barn och andra nybörjare som vill lära sig att koda i Ruby, finns äntligen tillgänglig här. Åtminstone för er som använder Windows eller Mac, versionerna för Debian och Raspberry Pi är i skrivande stund inte uppdaterade (ni som vet hur man gör kan förstås hämta den senaste releasen på Github).

Det finns ingen info om den svenska versionen på hemsidan, utan jag upptäckte detta när jag installerade om Kids Ruby på en av våra datorer (förmodligen har den legat där ett tag). Bry dig inte om att det inte går att välja svenska under installationen, när programmet väl startas så väljs det språk som ditt operativsystem är inställt på.

Aldrig hört talas om Kids Ruby? Om du vill veta mer så ligger alla de inlägg där jag skrivit om verktyget här.

Jag filar förresten på ett ”riktigt” blogginlägg. Det handlar om ett av de mest populära – och kanske det allra mest utskällda – programspråken i världen. Återkommer!

/Mats

