Ett bra sätt att lära sig programmera är att – programmera. Det kan låta som en tom floskel, men jag tycker att det är en rätt bra devis: även om jag vid det här laget har läst en hel del om programmering så är det oftast när jag har suttit och lekt med något litet program som polletterna har trillat ner på allvar.

Att teori bör förenas med praktik är också något som folket bakom Codecademy, en webbplats med interaktiva kurser i programmering, har tagit fasta på. Redan på sajtens startsida börjar man koda i den integrerade editorn. Sedan kan man välja mellan olika ”spår”, kurser i olika programspråk/ämnen. Själv har jag i skrivande stund betat av de fyra första delkurserna i Rubyspåret. Än så länge har jag inte stött på så mycket nytt, men det är ju aldrig fel med repetition. (Dessutom får man poäng och medaljer för varje avklarat moment, vilket man kan skryta om i sociala medier.)

Codecademy startades 2011 och konceptet har på flera sätt varit mycket framgångsrikt: sajten har hundratusentals registrerade användare och dessutom ett helt knippe riskkapitalbolag i ryggen. Hur Codecademy ska tjäna pengar och generera avkastning till ägarna är dock, vad jag förstår, än så länge oklart.

Hur som helst är sajten en finfin resurs för den som vill lära sig koda. Och det finns förstås fler sajter som lär ut programmering på ett interaktivt sätt. Ett exempel är Try Ruby, som för mig var själva inkörsporten till språket Ruby, och här ligger en hel lista med liknande webbplatser (tack igen, Sven!).

Så vad väntar du på? Testa ett nytt programspråk redan i kväll, vet jag! För egen del tänker jag ta mig an Codecademys kurs i Javascript. Ska bara samla lite mer poäng och medaljer på Rubykursen först.

/Mats